czwartek, 10 maja 2012

Coś o ,,Szewcach"

Pisemne matury za mną, więc mogę sobie pozwolić na recenzję, która ożywi trochę mojego opuszczonego za sprawą egzaminów bloga. Ostatnio przeczytałem wiele książek, ale nie było czasu na recenzje lub niektórych książek nie chciałem opisywać, bo na ich miejsce przychodził kolejne. I tak po ,,Opowiadaniach" Borowskiego, po ,,Innym świecie", po ,,Zdążyć przed Panem Bogiem", po ,,Kartotece" Różewicza, po ,,Tangu" i ,,Trans-Atlantyku" mogę dziś sobie pozwolić na recenzję, a właściwie to na moją refleksję na temat ,,Szewców" Witkacego.

Nie chcę się na siłę pastwić nad tą książką, ale nie podobało mi się w niej absolutnie nic. Przesłanie tego niegrubego dramatu jest ważne, bo świat, który zmierza do upadku, gdzie ideologie przejmują władzę, a ludzi czeka katastrofa, na pewno upragniony nie jest. A takim dramatycznym przykładem i zarazem sprzeciwieniem może być element z biografii Witkacego, gdy wizja ukazana w ,,Szewcach" spełniła się, a pisarz popełnił samobójstwo po tym, jak do kraju wkroczyła Armia Czerwona.

Owszem, przesłanie jest, ale przy czytaniu książki nie jest ono przecież samo w sobie celem, bo choć ważne, to jednak książka musi dostarczać jakiejś rozrywki i zapewniać czytelnikowi miłe spędzenie wolnego czasu. Dla mnie bardzo długie opisy przyrody w ,,Nad Niemnem" były na pewno ciekawsze niż ,,Szewcy". Rozmowy przy kapuście z ,,Chłopów" dostarczały większej rozrywki, niż wspomniany dramat Witkacego. Kilkusetstronicowa ,,Lalka" to przy tej cienkiej książce ,,bułka z masłem". Witkacy pewnie śmiałby się ze mnie, że tak pastwię się nad jego dramatem, ale pozycja zwyczajnie nie dość, że nie podoba mi się, niczym nie zachęca do ponownej lektury i na dodatek nie trafia w gusta. Dla mnie ,,Szewcy" to jeden wielki bełkot, choć lekki w czytaniu. Lubię groteskę, lubię absurd, nie mam nic przeciwko powieściom awangardowym, mimo że przepadam za powieściami ukształtowanymi przez klasyczne prądy. Podoba mi się twórczość Gombrowicza, choć nie wszystko w ciemno przyjmuję, podobało mi się ,,Tango" (i przynajmniej pośmiać się człowiek mógł), ,,Proces" Kafki też ciekawy i nawet mam zamiar kiedyś jeszcze powrócić, ale z dramatem Witkacego po prostu mi szło jak krew z nosa i najchętniej odłożyłbym tę książkę po kilku stronach, ale musiałem ją do matury przeczytać. Ciekawe jest to, że oprócz tejże pozycji wszystko inne z listy maturalnej czytało mi się w miarę dobrze (a ,,Cudzoziemka" to po prostu mój ideał). No dobra, gust nie podlega dyskusjom i jestem w stanie zrozumieć tych, dla których ,,Szewcy" to ideał dramatu. Ale też nie jest tak, że jestem jakimś antyfanem Witkacego. Miałem okazję czytać inne jego dramat pt. ,,W małym dworku" i nie pamiętam, abym miał jakieś zastrzeżenia. Przy ,,Szewcach" jakoś doszedłem do końca, ale było to spotkanie praktycznie bez emocji. Lektura ta była dla mnie wejściem do rzeki, do której nigdy w życiu nie chciałbym chociaż zamoczyć stopy. Wiem, że z klasyką nie dyskutuje się, ale gdybym fascynował się tą książką mimo mojej niechęci, bo ,,to Witkacy i tak trzeba", to chyba bym samego siebie oszukiwał. Ja poległem zawalony masą kolokwializmów, brakiem sensu, ładu i składu (te ostatnie epitety to chyba świadczą o tym, że udało się Witkacemu osiągnąć zamierzony cel). Nie podobała mi się ta książka. W czyjeś gusta nie wnikam.

--------
Okładka pochodzi z:
http://ksiazki.wp.pl/bid,29365,tytul,Szewcy,ksiazka.html

2 komentarze:

Labels

Literatura religijna (54) literatura niebeletrystyczna (48) Literatura polska (45) Literatura brytyjska (40) C.S.Lewis (14) różne (14) Edukacja (13) Literatura amerykańska (12) literatura niemiecka (12) literatura francuska (10) J.R.R.Tolkien (8) Literatura włoska (7) Literatura rosyjska (6) F.Dostojewski (5) Poezja (5) Sz. Hołownia (5) życzenia (5) G.Greene (4) Jan Twardowski (4) Konkursy (4) A.Christie (3) J.Bergoglio (3) Jan Paweł II (3) R. Kapuściński (3) literatura argentyńska (3) papież Franciszek (3) Akcje (2) G.K. Chesterton (2) Literatura islandzka (2) M.R. Starr (2) S.Żeromski (2) Stosiki książkowe (2) W.Szymborska (2) Z. Nałkowska (2) literatura skandynawska (2) A. Flegg (1) A.Camus (1) A.Grün (1) A.Seweryn (1) A.Szyszkowska-Butryn (1) Anton Rotzetter (1) B.Ciecierska-Zajdel (1) B.Rzepka (1) C.Duriez (1) C.Miriano (1) C.Randall (1) Ch. Voegel-Turenne (1) Ch.Tolkien (1) David C. Downing (1) E.Mańko (1) E.Orzeszkowa (1) E.Schmitt (1) E.Stachura (1) F.D.Maria (1) F.Hadjadj (1) F.Kafka (1) G. Orwell (1) Grzegorz Sokołowski (1) H.Carpenter (1) H.Hesse (1) J. Bergh (1) J.B. Smith (1) J.Badeni (1) J.Conrad (1) J.Fesch (1) J.K. Stefansson (1) J.Maas (1) J.P.P. Gallagher (1) J.Spillmann (1) J.Stranz (1) J.Witko (1) Josef Dirnbeck (1) K.Minge (1) K.Paterson (1) K.Sobczyk (1) Katyń (1) Kominek (1) L.Dorobczyński (1) L.Fanzaga (1) L.Kołakowski (1) L.Staff (1) M.Batterson (1) M.Behrer (1) M.Clayton (1) M.Gogol (1) M.Grzebałkowska (1) M.Konik-Korn (1) M.Legan (1) M.Majdan (1) M.P. Kozlowsky (1) M.Prokop (1) M.Stanzione (1) Muzyka (1) N. Minge (1) O.Pötzsch (1) Ochrona środowiska (1) P. Mathieu (1) P.Coelho (1) P.Krzyżewski i J.Zjawin (1) P.Thompson (1) Paul L. Maier (1) Piotr Gąsior (1) R.Bonneau (1) R.Kusy (1) Renata Chołuj (1) S. Sturluson (1) S.Clément (1) S.I. Witkiewicz (1) S.Mostue (1) S.Wyspiański (1) Smoleńsk (1) T. Tomczyk (1) T.J.Craughwell (1) T.Müller (1) T.Virgo (1) Teatr(u) (po)Świata (1) U.Orlev (1) V.Hribernig-Korber (1) W.Golding (1) W.Gombrowicz (1) W.Nigg (1) W.Sikes (1) W.Strehlow (1) Wielkanoc (1) Wywiad (1) X i XI Muza - czyli co piszczy w filmie (1) Z.Herbert (1) Z.Kaliszuk (1) dramat (1) literatura irlandzka (1) literatura izraelska (1) zapowiedzi (1) święta (1)

Zegar odwiedzin