niedziela, 6 marca 2011

O miłości, wieczności i pokorze

Pięknie za oknem, zima pewnie już odejdzie, albo chociaż pojawi się w słabszej formie. Ja mam małą niespodziankę dla Wszystkich odwiedzających tego bloga. Mam kilka napisanych z wyprzedzeniem recenzji książek i nawet jedna filmowa się pojawi, ale chcę dziś coś zupełnie nowego zaprezentować.

Od bardzo dawna, a przynajmniej od jakiś dwóch lub trzech lat jestem zafascynowany poezją ks. Jana Twardowskiego. Ta prostota, ciepło, optymizm i uśmiech (nie taki zwykły, ale pogodny i szczery) sprawiają, że fascynacja ta jest coraz większa. No, i wiadomo już skąd czerpię inspirację do pisania swojej poezji. Ale nie o tym tu. Ostatnio wyszła bardzo ciekawa płyta z interpretacją wierszy wspomnianego poety i znakomitym montażem słowno-muzycznym.

Blog literacki, więc nic nie stanie się chyba, gdy wkleję teledysk promujący płytę i teksty samego Autora. Polecam obejrzeć kilka razy, filmik na prawdę na poziomie, muzyka powalająca a interpretacja wiersza zachwyca. Nie wiem, może to ja nie jestem wiarygodny, ale mnie to wprawiło w zachwyt. Już nie zanudzam, a zachęcam do wysłuchania. Jestem ciekaw Waszych opinii.



W teledysku pojawia się 3 wiersze ks. Twardowskiego. Są one wplecione i połączone w jeden tekst śpiewany, a potem odczytywany. Poniżej zamieszczam teksty Autora -  w wersji pierwotnej i nie przerobionej na potrzeby powyższego filmiku. Zapraszam do wysłuchania i przeczytania.



Miłość (Nie łam rąk swych na próżno...) *

Nie łam rąk swych na próżno

nad zbawionym światem
kwiaty sasanki szeroko otwarte
nasze ziemskie kłopoty niewarte więc warte
ból co denerwował choć był byle jaki
dość daleki co przystanął blisko
wdzięczność nawet wtedy kiedy nie jest wszystko
mrówka czarna od spodu czerwonobrązowa
nie płacz że nikt ciebie nie całuje w oczy
miłość nie z tego świata każdego zaskoczy
 

2002


Inaczej **

W wieczności inaczej
nie wiadomo co małe co duże
kocha się po prostu
najkrócej to znaczy najdłużej

Wieczność - to miłość od razu
już na zawsze nie na chwilę
cieszcie się zmarłe dzieci
ważki na krótko motyle


Prośba (Sam nic nie czyniłem dobrego...)***
Sam nic nie czyniłem dobrego
ani mniej ani więcej
to tylko anioł rozdawał
czasami przez moje ręce
kochać też nie umiałem
wiernie ani niewiernie
ktoś inny lepszy
kochał przeze mnie
dogmatów nie rozumiałem
rano , w południe , w nocy

ufam że wytłumaczysz
kiedy mi zamkniesz oczy

1991

-------------------

Wiersze pochodzą z:

http://www.poema.art.pl/site/itm_151672_milosc_nie_lam_rak_swych_na_prozno.html
** http://www.topos.iq.pl/archive/goscie/gosc01.htm
*** http://www.poema.art.pl/site/itm_67719_prosba_sam_nic_nie_czynilem_dobrego.html

Ilustracje kolejno z:
1) http://shadeofgrey.blog.interia.pl/?id=1259959
2) http://moje-pejzaze.bloog.pl/kat,352612,page,2,index.html
3) http://moje-pejzaze.bloog.pl/kat,352612,page,2,index.html

1 komentarz:

  1. Chciałbym wam polecic moja ksiegarnie gdzie czytelnik znajdzie wiele ksiezek z poezja w tym poezje ksiedza Twardowskiego· Nasza ksiegarniqa katolicka znajduje sie pod adresem http://catholicus.pl

    OdpowiedzUsuń

Labels

Literatura religijna (54) literatura niebeletrystyczna (48) Literatura polska (45) Literatura brytyjska (40) C.S.Lewis (14) różne (14) Edukacja (13) Literatura amerykańska (12) literatura niemiecka (12) literatura francuska (10) J.R.R.Tolkien (8) Literatura włoska (7) Literatura rosyjska (6) F.Dostojewski (5) Poezja (5) Sz. Hołownia (5) życzenia (5) G.Greene (4) Jan Twardowski (4) Konkursy (4) A.Christie (3) J.Bergoglio (3) Jan Paweł II (3) R. Kapuściński (3) literatura argentyńska (3) papież Franciszek (3) Akcje (2) G.K. Chesterton (2) Literatura islandzka (2) M.R. Starr (2) S.Żeromski (2) Stosiki książkowe (2) W.Szymborska (2) Z. Nałkowska (2) literatura skandynawska (2) A. Flegg (1) A.Camus (1) A.Grün (1) A.Seweryn (1) A.Szyszkowska-Butryn (1) Anton Rotzetter (1) B.Ciecierska-Zajdel (1) B.Rzepka (1) C.Duriez (1) C.Miriano (1) C.Randall (1) Ch. Voegel-Turenne (1) Ch.Tolkien (1) David C. Downing (1) E.Mańko (1) E.Orzeszkowa (1) E.Schmitt (1) E.Stachura (1) F.D.Maria (1) F.Hadjadj (1) F.Kafka (1) G. Orwell (1) Grzegorz Sokołowski (1) H.Carpenter (1) H.Hesse (1) J. Bergh (1) J.B. Smith (1) J.Badeni (1) J.Conrad (1) J.Fesch (1) J.K. Stefansson (1) J.Maas (1) J.P.P. Gallagher (1) J.Spillmann (1) J.Stranz (1) J.Witko (1) Josef Dirnbeck (1) K.Minge (1) K.Paterson (1) K.Sobczyk (1) Katyń (1) Kominek (1) L.Dorobczyński (1) L.Fanzaga (1) L.Kołakowski (1) L.Staff (1) M.Batterson (1) M.Behrer (1) M.Clayton (1) M.Gogol (1) M.Grzebałkowska (1) M.Konik-Korn (1) M.Legan (1) M.Majdan (1) M.P. Kozlowsky (1) M.Prokop (1) M.Stanzione (1) Muzyka (1) N. Minge (1) O.Pötzsch (1) Ochrona środowiska (1) P. Mathieu (1) P.Coelho (1) P.Krzyżewski i J.Zjawin (1) P.Thompson (1) Paul L. Maier (1) Piotr Gąsior (1) R.Bonneau (1) R.Kusy (1) Renata Chołuj (1) S. Sturluson (1) S.Clément (1) S.I. Witkiewicz (1) S.Mostue (1) S.Wyspiański (1) Smoleńsk (1) T. Tomczyk (1) T.J.Craughwell (1) T.Müller (1) T.Virgo (1) Teatr(u) (po)Świata (1) U.Orlev (1) V.Hribernig-Korber (1) W.Golding (1) W.Gombrowicz (1) W.Nigg (1) W.Sikes (1) W.Strehlow (1) Wielkanoc (1) Wywiad (1) X i XI Muza - czyli co piszczy w filmie (1) Z.Herbert (1) Z.Kaliszuk (1) dramat (1) literatura irlandzka (1) literatura izraelska (1) zapowiedzi (1) święta (1)

Zegar odwiedzin